Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:18

18
اردیبهشت
آرايش کودکان، سلامت‌سوز است

آرايش کودکان، سلامت‌سوز است

حتما شما هم دختربچه‌هايي را ديده‌ايد که گاهي به لوازم آرايش مادرشان دستبرد...

آرايش کودکان، سلامت‌سوز است

 

 

حتما شما هم دختربچه‌هایی را دیده‌اید که گاهی به لوازم آرایش مادرشان دستبرد می‌زنند و وقتی رژلب و رژگونه را روی صورت‌شان می‌مالند، با ژست خاصی مقابل آیینه می‌ایستند. بعضی از مادران هم که گویا از این دستبردهای گاه و بی‌گاه خسته شده‌اند، پا را فراتر گذاشته و به اصرار این دختربچه‌ها، برای‌شان یک کیف لوازم آرایش ساده ترتیب می‌دهند و کودکان هم با همین لوازم آرایشی بازی می‌کنند. این مسئله به همین جا ختم نمی‌شود. مشکل وقتی حاد می‌شود که دختران نوجوان راهنمایی و دبیرستانی به سراغ لوازم آرایش می‌روند و برخی از مدیران و مربیان مدارس را درگیر می‌کنند و از تذکر کتبی و شفاهی تا خواستن والدین به مدرسه، به دنبال راه‌حلی برای این آرایش‌های نابهنگام نوجوانان هستند. ولی به راستی با چه راهکاری می‌توان آنها را از این کار بازداشت؟

«با از بین رفتن مرزهای آرایشی، سن آرایش هم به عنوان یک متغیر وابسته پایین‌تر آمده و دختران نوجوان در سنین پایین، دست به آزمون رژلب و رژگونه می‌زنند.

در بسیاری از موارد، این پدیده از تیره شدن رابطه با پدر و مادرها ریشه می‌گیرد. برخی از دخترها می‌خواهند از گروه سنی خود پیشی بگیرند و از رهگذر جادوی لوازم آرایشی، به آرزوی دیرینه خود برای کوتاه کردن دوران کودکی و نوجوانی و به دست آوردن دلخواه‌ترین خواسته خود یعنی بزرگسالی و استقلال دست می‌یابند.» دوران نوجوانی، دورانی است که دختران نوجوان به دنبال کسب هویت مستقل هستند. نوجوانان در این سن برای دریافت توجه از جنس مخالف تمایل نشان می‌دهند. بنابراین اغلب زیبایی و جذابیت را نه به دلیل برانگیختگی جنسی، بلکه به دلیل تایید هویت خویش و یافتن جایگاهی در دنیای جوانی انتخاب می‌کنند. به همین دلیل است که گاهی دختران نوجوان مقطع راهنمایی و دبیرستان آرایش‌هایی نامتناسب با سن خود می‌كنند و در اینجاست که باید والدین و مربیان صدای زنگ‌های خطر را بشنوند که چه کرده و چه نکرده‌اند که نوجوان‌شان برای کسب هویت، دست به دامن لوازم آرایشی و رنگ‌ها شده است.»

 

 

خطرات آرایش صورت کودکان

گهگاه وقتی مادری در منزل آرایش می‌کند و با اصرار دختربچه‌‌اش برای آرایش صورتش مواجه می‌شود، مقداری از رژلب و یا رژگونه خودش را با همان فرچه به صورت کودک می‌مالد؛ ولی این آرایش و استفاده از لوازم بزرگسالان برای کودکان خالی از دردسر نیست.

حساسیت پوستی: ممکن است پوست لطیف صورت کودک شما به این مواد رنگی حساسیت داشته باشد. گاهی مصرف این لوازم آرایشی برای بار اول مشکلی ایجاد نمی‌كند، اما عجیب نیست اگر دفعات بعد، پوست صورت کودک‌تان دچار قرمزی، خارش و تورم شود که در این شرایط باید با متخصصان پوست مشورت کنید.

جوش‌های پوستی: اگر نوجوان شما نزدیک سن بلوغ است، ممکن است در اثر استفاده از لوازم آرایشی دچار جوش‌های غرور جوانی شود. به این ترتیب که با مسدودشدن منافذ پوست و احتباس چربی‌های طبیعی در مجاری بازشونده به سطح پوست، ابتدا جوش‌های سرسیاه و سرسفید به وجود می‌آیند و سپس در صورت ادامه استفاده از مواد آرایشی چرب، این جوش‌ها تبدیل به جوش‌های التهابی و چرکی می‌شوند. شما می‌توانید از همین نکته برای بازداشتن دختران نوجوان از آرایش استفاده کنید. هیچ‌ از نوجوانی دوست ندارد صورتش دچار آکنه‌های دوران نوجوانی و جوانی شود.

 

 

آموزش یک فرهنگ غلط

به‌طور کلی استفاده از لوازم آرایشی و لوازم گریم بزرگسالان برای کودکان صلاح نیست و این صلاح نبودن چندین دلیل مهم دارد:

 اول اینکه فرهنگ غلط استفاده از لوازم آرایشی را در عمل به کودکان‌مان آموزش می‌دهیم و آنها را در بزرگسالی با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهیم کرد.

 دوم اینکه پوست کودکان بسیار حساس‌تر از بزرگسالان است و به راحتی دچار آلرژی و حساسیت پوستی می‌شود؛ به ویژه اگر کودکان مبتلا به حساسیت پوستی و تنفسی (آسم) باشند، این عوارض شدیدترند.

 سوم اینکه کودکان ممکن است در سنین پایین با استفاده از لوازم آرایشی بزرگسالان دچار جوش و آکنه شوند.

اگر کودک خردسال شما علاقه دارد با لوازم آرایش شما بازی کند، لزوماً چنین رفتاری، بیمارگونه نیست. بچه‌ها دوست دارند اطراف خود و چیزهایی را که در محیط هست، کشف و اثر آن را امتحان کنند. ولی نحوه برخورد شما مهم است، اگر شما به طور کلامی یا غیرکلامی رفتارهای فوق را در او تقویت کنید (مثل خندیدن، چشمک زدن، حالت تعجب و خرسندی نشان دادن در زمان مشاهده این رفتارها) یا از کارهای او نزد دیگران تعریف کنید: «رژ و لوازم آرایش منو برمی‌داره و همه صورتش رو نقاشی می کنه. نمی‌دونی خودشو به چه شکل و شمایلی درمی‌آره و ...» مسلم است بعدها با رفتارهای او مشکل خواهید داشت. مشکل زا بودن هر رفتار بستگی به شدت ، گستردگی و زمان آن دارد. مثلاً سلام دادن یک رفتار خوب است ولی چنانچه کودک هر دو دقیقه یکبار سلام بدهد، یا به تمام افراد در خیابان سلام كند، شما باید کاری کنید تا این رفتار تعدیل شود و کاهش یابد. علاوه بر مورد فوق باید سعی کنید محیط را نیز اندکی تعدیل كرده و اندکی از وسایل شخصی خود را از دسترس او دور کنید.

 

برچسب ها: حساسیت پوستی، زندگی آنلاین، جوش‌های پوستی تعداد بازديد: 643 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز