Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 23:41

12
اردیبهشت
آلـرژی در كودكان

آلـرژی در كودكان

اين روزها مطمئناً با افرادي مواجه شده‌ايد که با عوارض و علائمي شبيه سرماخوردگي...

آلـرژی در كودكان

 

 

این روزها مطمئناً با افرادی مواجه شده‌اید که با عوارض و علائمی شبیه سرماخوردگی، به‌ویژه سرفه، عطسه‌های مداوم وآبریزش بینی مواجهند، اما برخلاف تصور افرادی که برای نخستین بار به این وضع دچار می‌شوند، منشأ این عوارض، حساسیت فصلی یا آلرژی است. عطسه‌های مکرر، گرفتگی و آبریزش بینی، تورم و خارش گلو، دهان، گوش وبینی، اختلالات تنفسی در شب و...از شایع‌ترین علائمی است که در بیماران مبتلا به حساسیت فصلی دیده می‌شود. برخی از افراد هم نسبت به مواد غذایی خاصی حساسیت دارند.

 

  حساسیت در کودکان

حساسیت فصلی در کودکان در زمستان که در معرض بیماری‌های ویروسی و سرماخوردگی هستند، بیشتر امکان بروز پیدا می‌کند.این ویروس‌ها در کودکان ایجاد حساسیت کرده واحتمال ابتلا به آسم و تنگی نفس را افزایش می‌دهند. در تابستان و بهار (مخصوصاً بهار) هم امکان بروز حساسیت در افرادی که زمینه حساسیت دارند، افزایش می‌یابد. در ضمن مواد غذایی حساسیت‌زا از عوامل اصلی بروز حساسیت هستند. مهم‌ترین موادغذایی كه باعث ایجاد حساسیت می‌شوند عبارتند از: توت‌فرنگی، خربزه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، مرکبات و ادویه‌جات. حساسیت به این مواد غذایی و مواد دیگری مثل شیر گاهی منجر به مرگ فرد می‌شود.

 

حساسیت فصلی

افرادی که زمینه حساسیت را داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت فصلی هستند. این افراد ممکن است نسبت به یک نوع آلرژن (ماده آلرژی‌زا)حساسیت داشته باشند که این آلرژن‌ها در مواد غذایی، گیاهان، حشرات، حیوانات و...وجود دارند و زمانی که فرد در تماس با این مواد قرار می‌گیرد، موادی در بدن تولید می‌گردد که موجب به بروز واکنش‌هایی می‌شود. این واکنش‌ها معمولاً با علائمی همچون سرفه، خارش شدید، تنگی نفس، تورم و... بروز می‌کنند. مثلا کسی که به توت‌فرنگی حساسیت دارد، بدن او بعد از خوردن آن کهیر می‌زند یا دچار عوارضی مانند تنگی نفس، خس‌خس سینه و... خواهد شد. به این افراد، افراد آلرژیک و به موادی که ایجاد حساسیت می‌کنند، مواد آلرژی‌زا می‌گویند.

 

علائم

حساسیت می‌تواند در چشم به صورت قرمزی وتورم چشم یا اطراف آن، در بینی به صورت عطسه، ترشحات ،و خارش و گرفتگی شدید بینی و در ریه به شکل سرفه‌های مزمن و شبانه، خس‌خس سینه یا تنگی نفس و در نهایت آسم ظاهر شود.علائم حساسیت ممکن است به صورت مشکلات جلدی مانند کهیر ،خارش یا تورم شدید باشد، اما گاهی به صورت سیستماتیک است؛ یعنی کل بدن دچار حساسیت می‌شود؛ مانند کسی که در اثر تزریق پنی‌سیلین دچار شوک می‌شود و حتی خطر مرگ هم وجود دارد.

 

 کنترل و درمان 

درمان حساسیت‌ها به نوع حساسیت و عارضه‌ای که ایجاد شده، بستگی دارد. اگر حساسیت باعث بروز عوارض چشمی مثل خارش شدید شده باشد، باید از قطره‌های ضد خارش و ضد حساسیت استفاده شود. اگر عوارض تنفسی مثل آسم یا تنگی نفس ایجاد شده، باید حتما به پزشک مراجعه و با تشخیص وی از داروی مناسب استفاده گردد. همچنین اگر عوارض پوستی ایجاد شده است، باید ازآنتی‌هیستامین‌ها و کورتون استفاده نمود.

 

توصیه‌های زیر را جدی بگیرید

در مجموع توصیه می‌شود فردی که به مواد خاصی حساسیت دارند، در معرض آن مواد قرار نگیرند. مخصوصاً در کودکان باید به این مسأله خیلی توجه شود؛ مثلاً از مواد شوینده مثل وایتکس برای شستن لباس کودکان استفاده نشود و از زدن عطر یا ادکلن به لباس کودکان پرهیز گردد. در واقع بهترین راه درمان، خودداری از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زاست.

برچسب ها: کهیر، حساسیت فصلی، زندگی آنلاین، آلـرژی، درمان حساسیت‌ها تعداد بازديد: 649 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز