Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 21:01

26
فروردین
گام به گام با رشد و تكامل شير‌خوار5 تا 6ماهگی

گام به گام با رشد و تكامل شير‌خوار5 تا 6ماهگی

شيرخوار شما در 5-6 ماهگي‌اش مي‌تواند به خوبي عشق خود را به شما نشان ...

گام به گام با رشد و تكامل شير‌خوار5 تا 6ماهگی

 

 

شیرخوار شما در 5-6 ماهگی‌اش می‌تواند به خوبی عشق خود را به شما نشان دهد و واقعاً می‌خواهد كه هر لحظه در كنارتان باشد. او می‌خواهد صورت شما را لمس كند، به موهای‌تان چنگ بزند و دست‌هایش را باز كند تا شما او را در آغوش بگیرید.

 

 مكالمه

نوزاد اشتیاق زیادی برای ارتباط برقرار كردن با شما دارد. سعی می‌كند صداهای مختلفی با دهانش تولید كند و در واقع به تمرین از زبان می‌پردازد. برای تولید صداهایش را باز و بسته می‌كند تا با تقلید از اطرافیانش حرف زدن را یاد بگیرد. به دقت به او گوش دهید تا متوجه شوید چگونه با تغییر صدایش می‌خواهد توجه شما را به خود جلب كند. او می‌داند كه دیگران با استفاده از صداهای مختلف با هم ارتباط برقرار می‌كنند. و می‌خواهد بداند كه شما چه می‌گویید. سرش را برمی‌گرداند و با شنیدن اسمش درمیان مكالمات و حرف‌های شما واكنش نشان می‌دهد. او مرتباً كلماتی مثل ماما و لالا را تكرار می‌كند.

 

رشد فیزیكی

 جست و خیزهای شیر‌خوار شما بیشتر می‌شود. هر هفته رشد فیزیكی بیشتری می‌كند. در عین حال از فعالیت‌هایش بیشتر لذت می‌برد.

 

 عضلات نیرومندتر

در طول این ماه، شیر‌خوار یاد می‌گیرد كه بدون حمایت شما بنشیند؛ حتی برای چند لحظه. بیشتر كودكان در حین نشستن، تحت مراقبت اطرافیان خود هستند. وقتی كه دراز می‌كشد، به راحتی روی زمین قل می‌خورد و از پشت به جلو می‌شود و این كار را بارها تكرار می‌كند.

 

قدرت تمركز

هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌ها در این ماه بیشتر می‌شود؛ تا جایی كه این كار مثل یك فرد بزرگسال به خوبی انجام می‌دهد. او به راحتی چیزی را كه می‌خواهد، برمی‌دارد و آن را مستقیم به سمت دهانش می‌برد. هنوز هم چهره‌ها برای تماشا كردن، جالب هستند. او از تماشای چهره‌ها لذت می‌برد و در تشخیص آنها مهارت بیشتری پیدا می‌كند. در واقع، به راحتی یك چهره غمگین را از یك چهره خوشحال تشخیص می‌دهد.

 

مهارت‌های یادگیری

شیر‌خوار شما اشتیاق زیادی دارد تا همه‌چیز را در دست بگیرد و بافت اشیای مختلف را تشخیص دهد. او می‌خواهد بداند كه چرا در دست نگه‌داشتن چیزهای سنگین دشوار است و چیزهای كوچك‌تر و سبك‌تر را راحت‌تر می‌توان نگاه داشت. به عبارت دیگر، با علت و معلول‌ها بیشتر آشنا می‌شود. او به این نكته توجه می‌كند كه با تكان دادن برخی اسباب‌بازی‌ها صدایی از آنها بلند می‌شود و برخی دیگر بی‌صدا هستند.

 

 درك و دریافت بیشتر

شیر‌خوار شما نسبت به اتفاقات پیرامونش، هوشیارتر است. او حالا می‌‌تواند با علاقه روی یك شی برای مدت طولانی‌تری تمركز كند و فقط از یك حسش كمك بگیرد. مثلاً موسیقی گوش بدهد، شما را تماشا كند. یك كتاب را در دست بگیرد و ... او اینكار را انجام می‌دهد و بعد سراغ كار دیگری می‌رود. یعنی اینكه انتخابش از كارهایی كه می‌كند، با شكلی از انگیزه قبلی همراه است.

 

 رشد عاطفی

شیر‌خوار شما از نظر عاطفی به بلوغ بیشتری رسیده است. احساسات و عواطف او وسعت بیشتری پیدا می‌كنند و در موقعیت‌های مختلف دچار احساسات متفاوت می‌شود. وقتی كه بالا و پایین می‌پرد، هیجان‌زده می‌شود و از خودش صداهای مختلف تولید می‌كند. می‌خواهد نشان دهد كه چقدر لذت می‌برد. وقتی كه در یك موقعیت غیرمطمئن قرار می‌گیرد، آرام و محتاطانه نگاه می‌كند و وقتی كه خواسته‌هایش عملی نمی‌شود، گریه می‌كند.

 

 برخی فعالیت‌ها برای رشد مهارت‌هایش

شیر‌خوار شما با كمترین حمایت شما نیز قادر است به طور مستقل بنشیند. او می‌خواهد همه چیزهای اطراف را امتحان و بررسی كند. از بازی‌هایی كه صدای دست زدن در آنهاست، بازی‌هایی كه جست و خیر دارد و بازی‌هایی كه می‌تواند به صدای آواز گوش بدهد، لذت می‌برد. برای آنكه او را قوی‌تر كنید، برخی بازی‌های فیزیكی را با او انجام دهید. مفهوم «وجود داشتن یك چیز را بدون آنكه دیده شود» به او بیاموزید، یكی از اسباب‌بازی‌هایش را زیرپتو مخفی كنید و بعد آن را آرام ارام از زیر آن بیرون بكشید. چهره نوزاد شما تغییر می‌كند؛ چرا كه به ناگاه چیزی در برابرش ظاهرش می‌شود كه چند لحظه پیش دیده نمی‌شد. شیر‌خوار شما به برخی از عروسك‌ها و اسباب بازی‌هایش بیشتر توجه می‌كند و مثلاً ممكن است با یك عروسك مخصوص شب‌ها به خواب برود.

این اتفاق برای دوره كوتاهی خوشایند است، اما هیچگاه نباید عروسك و اسباب‌بازی‌ جای شما را بگیرد و به جای ارتباط برقرار كردن با شما، با آنها رابطه برقرار كند. یك عروسك یا پتوی نرم و سبك به او احساس امنیت و راحتی بیشتر می‌دهد و این احساس هیچگاه جایگزین احساس بزرگی كه شما به او می‌دهید؛ نمی‌شود. شیر‌خوار شما سعی می‌كند با فشار دادن برخی دكمه‌ها، صداهای اسباب‌بازی‌هایش را درآورد. به این ترتیب او نه تنها در مهارت هماهنگی دست و چشم رشد بیشتری می‌كند، بلكه رابطه علت و معلولی را بهتر می‌فهمد. مسلماً او اسباب‌بازی‌های نرم را ترجیح می‌دهد. او را تشویق كنید با عروسك‌هایش مهربان باشد. گاهی اوقات به جای عروسك‌هایش با او حرف بزنید تا به او نرمی و مهربانی را بیاموزید.     

 

تغییرات شخیصت

اگرچه ژن نقش مهمی در تعیین شخصیت شیر‌خوار دارد، ولی بسیاری از ویژگی‌های او در طول زندگی و دوران رشدش شكل می‌گیرند؛ مثل دوست داشتن‌ها و دوست نداشتن‌ها. البته بسیاری از عادت‌های او ممكن است بعدها تغییر كند و از بین برود. به خاطر داشته باشید كه شیر‌خوار شما هنوز راه بسیار طولانی در پیش دارد تا بداند، بفهمد، استدلال می‌كند و از زبان برای ارتباط برقرار كردن و گفتن خواسته‌هایش استفاده كند.

 

مهارت‌های اجتماعی

حالا نوزاد شما راحتی افراد آشنا را از غیرآشنا تشخیص و مسلماً چهره‌های آشنا را ترجیح می‌دهد و بیشتر از همه شما را. او از موقعیت‌های اجتماعی لذت زیادی می‌برد؛ مثلاً دوست دارد كودكان را در حال بازی كردن تماشا كند، هنگام غذا خوردن در كنار سایر افراد خانواده باشد، روی صندلی پایه بلندتری بنشیند تا هم‌ردیف دیگران شود. همچنین دوست دارد او را به پارك ببرید. می‌خواهد با دیگران در تعامل باشد تا با موقعیت‌های جدید احساس راحتی كند. بگذارید او نیز بخشی از چیزهایی باشد كه در اطرافتان است. اجازه دهید تا چیزهای جدید را تجربه كند و در عین حال مراقبش باشید. اطرافیان خود را نیز تشویق كنید. كه با او به همین شیوه برخورد كنند و به سوالاتش پاسخ دهند. اطرافیان بهترین منابع برای لذت بردن او هستند و هر چه بیشتر از جانب دیگران مورد توجه قرار بگیرد، بهتر است.

 

دستان خوشحال

دست‌های شیر‌خوار شما هنوز هم تنها راه اصلی و برای كشف وسایل و اشیا پیرامونش است. او به راحتی مچ دست‌هایش را می‌گرداند تا وسایلش را تفتیش كند. می‌تواند چیزهای كوچك را با استفاده از مشت‌های كوچكش بردارد و آنها را در دست نگه دارد یا وسایل خود را از یك دست به دست دیگرش بدهد او كارها را با استفاده از مشتش انجام دهد. گاهی اوقات به طور اتفاقی چیزی از دستش می‌افتد و خیلی سریع دوباره آن را برمی‌دارد.

برچسب ها: غذا خوردن، زندگی آنلاین، مهارت‌های اجتماعی، تغییرات شخیصت، احساس بزرگی تعداد بازديد: 629 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز