Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:44

22
اسفند
پوشك و التهاب پوست پای كودك

پوشك و التهاب پوست پای كودك

التهاب پوست پای بچه ناشی از پوشك، مشكل بسیار شایعی است كه تقریباً تمام کودکان به نوعی دچار آن می‌شوند.

پوشك و التهاب پوست پای كودك

 

 

 

التهاب پوست پای بچه ناشی از پوشك، مشكل بسیار شایعی است كه تقریباً تمام کودکان به نوعی دچار آن می‌شوند. التهاب پوست ممکن است در اثر رطوبت، ادرار، مواد تحریک‌‌كننده پوشک و یا در اثر حساسیت ایجاد  شود. در تمام كودكان با قطع استفاده از پوشك بهبودی سریعتر ایجاد می‌شود.

 

 

علائم و نشانه‌‌‌‌ها

از نشانه‌های اصلی، لكه‌های ساده به صورت قرمز، خشن و پوسته پوسته می‌باشد. لكه‌ها روی نواحی پوشک ظاهر می‌شوند. پوست ممكن است به وسیله مواد شیمیایی که در ترکیبات پودر لباسشویی، صابون، مواد نرم کننده، سفید کننده‌‌‌‌ها و شورت‌های پلاستیکی یا لاستیکی که بر روی پوست تاثیر می‌گذارند، تحریك شود. و یا به مواد شیمیایی که در ساخت پوشک یکبار مصرف، حساسیت پیدا کند. نوعی دیگر از آن لكه‌ها آمونیاکی ناشی از ادرارات که به وسیله باکتریهای پوست هنگام تجزیه ادرار ایجاد می‌شود. بعضی غذاها احتمال ایجاد حساسیت را در کودک دارد و می‌تواند باعث بروز لكه‌ها شود.

 

 

عوامل ایجاد التهاب پای كودك

1- حساسیت تماسی: ادرار و مدفوع در صورتیكه برای مدت طولانی بر روی پای بچه بماند، باعث ایجاد راش (ضایعه پوستی)، سوزش و خارش پای كودك می‌شود.

2- عفونت باكتری و قارچ كاندیدا

3- سایر مشكلات پوستی، از جمله پسوریازیس یا التهاب سرشتی كه می‌تواند روی پوست ناحیه پوشك كودك تاثیر بگذارد.

4- حساسیت غذایی

 

 

نکات قابل توجه برای پیشگیری از بروز مشكلات پوستی كودك

 در صورتیكه از پارچه استفاده می‌شود، بایستی حتما كهنه كاملا خشك باشد و در الیاف آن پلاستیك به كار نرفته باشد و از نوع نخی و نرم باشد.

 تعویض مكرر پوشك كه گاهی حتی تا 12 بار در روز باید تعویض انجام شود.

 شب قبل از خواب پوشك بچه را تعویض كنید.

 در هر بار تعویض پشت بچه را با آب گرم بشویید. برای این كار می‌توان از یك صابون ملایم استفاده كرد و سپس با مقدار كافی پماد محافظ(ژلاتینی، اکسید روی، پماد ویتامین A,D، مخلوط اکسید روی و روغن جگر ماهی، وازلین یا لانولین) استفاده كنید.

 پوست خشك بچه را در هر بار تعویض پوشك مرطوب كنید. اگر باز هم احساس كردید پوست خشك است، یك مرطوب كننده غیر محرك در ناحیه ملتهب استفاده كنید.

 كرم را مطابق دستور العمل دارو استفاده كنید. ممكن است استفاده از یك كرم استروئید یا كرم ضد قارچ نیز لازم باشد كه بایستی طبق نظر پزشك استفاده شود و مصرف یكبار یا دوبار در روز مفید است. این كرمها روی پوست طبیعی نباید مالیده شود و در صورتی‌كه دانه‌‌‌‌ها بهبود پیدا كرد، مصرف آن را ادامه ندهید. تركیبات ضد قارچ باید حداقل 1 هفته از بهبودی كامل دانه‌‌‌‌ها نیز ادامه یابد. مراقب باشید سرخود داروی موضعی برای كودك‌تان استفاده نكنید.

 كرمهای استروئید قوی نباید در ناحیه پوست پوشك مالیده شود.

 تعویض پودر لباسشویی یا صابونی که با آن کهنه‌‌‌‌ها را می‌شویید.

 اگر لكه‌ها در اثر حساسیت غذایی است، از دادن غذاهای جدید و یا نوشابه‌‌‌‌هایی که در ماه گذشته آنها را آغاز کرده‌اید خودداری کرده و غذاها را یکی یکی (هر هفته یک نوع غذا) به رژیم غذایی کودک اضافه کنید تا باعث بروز لكه‌ها نشود.

 

برچسب ها: حساسیت غذایی، حساسیت، زندگی آنلاین، ضایعه پوستی تعداد بازديد: 645 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز