Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:40

15
اسفند
بازی هم دارو است هم تفريح!

بازی هم دارو  است هم تفريح!

بازی درمانگردرواقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده می‌کند وتلاش...

بازی هم دارو  است هم تفريح!

 

 

بازی درمانگردرواقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده می‌کند وتلاش می‌کند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات او درزندگی عادی‌اش بپردازد.بازی درمانی یکی ازروشهای مؤثر دردرمان مشکلات رفتاری و روانی کودکان است. بطور کلی بازی نقش مؤثری دررشد کودک دارد ودرخلال بازی می‌توان به بسیاری ازویژگیها، مسائل و رشد کودک پی برد.بازی‌های کودکان مختلف ونوع ویژگی‌هایی که ازخود ظاهرمی‌سازند تفاوتهایی با یکدیگر دارند.هرچند نوع بازیها در گروه‌های سنی و بچه‌های گروه سنی مشترکاتی دارد، اما نوع شرکت کودک در بازی اهمیت ویژه دارد. بازی درمانگردرواقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده می‌کند و تلاش می‌کند به تخلیه هیجانی او و حل و فصل مشکلات اودرزندگی عادی‌اش بپردازد.”ویرجبینا”و “اسكلاین” از بازی درمانگران مطرح در این زمینه هستند.

  • اصول بازی درمانی: اسکلاین درسال 1982 اصول پایه‌ای را برای اجرای روش بازی درمانی معرفی می‌کند و معتقد است بدون رعایت این اصول رابطه و شرایط اولیه برای بازی درمانی ایجاد نخواهد شد.
  • درمانگر باید به توسعه یک رابطه گرم و دوستانه با کودک بپردازد: این رابطه اهمیت شایان توجهی برمؤثر بودن این روش خواهد شد. شاید درمانگر ناچار شود برای ایجاد چنین رابطه‌ای ویژگی‌هایی را در موقعیت بازی بپذیرد.
  • درمانگر پذیرش بدون قید و شرط از کودک داشته باشد: به عبارتی کودک بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های خوب و بدی که دارد یا کارهای خوب و بدی که دارد مورد پذیرش قرار بگیرد. عکس این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که درمانگر والدین یا اطرافیان به کودک چنین می‌گویند. چون این کار بد را انجام دادی دیگر دوستت ندارم، گفتن چنین مطالبی به کودک یا ایجاد شرایطی که چنین پیغامی را به کودک برساند، در کودک احساس پذیرش بدون قید و شرط را خدشه‌دار می‌سازد.
  • باید شرایط و موقعیتی حاکی از احساس آزادی برای کودک بوجود بیاید: بازی درمانگر این کار را با کنار گذاشتن روش‌های محدود کننده سخت گیرانه انجام می‌دهد، تا کودک احساس آزادی کند. این آزادی ، آزادی در عمل و رفتار و همچنین آزادی در احساس را شامل می‌شود.
  • درمانگر حضور فعال و عملکرد سریعی در جریان درمان دارد: بر حسب شرایط و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید رفتارهایی که از کودک سر می‌زند به موقع وارد عمل می‌شود و با مداخله مثلا تفسیر احساسات و استفاده از رفتارهای جایگزین به کودک کمک می‌کند.
  • درمانگر توانایی‌های کودک را مهم و با اهمیت می‌شمارد و تلاش می‌کند و در فرصت‌های مناسب از آن‌ها برای حل مشکل استفاده کند:درمانگر برای این کار باید تلاش زیادی در جهت شناخت کودک و بویژه توانایی‌های او انجام دهد و زیرکانه از این توانایی‌ها به نفع کودک استفاده کند.
  • درمانگر هیچ نوع بازی و شرایطی را برای کودک القا نمی‌کند و کودک را آزاد می‌گذارد تا به بازی بپردازد و درمانگر آن هوشیارانه بازی او را مورد بررسی قرار می‌دهد و از آن برای درمان کودک استفاده می‌کند.
  • درمانگر تلاش نمی‌کند که فرآیند درمان را سرعت ببخشد: بازی درمانی به صورت تدریجی ادامه و گسترش می‌یابد تا به نتیجه مورد نظر برسد.
  • در کنار آزادی و اختیار عمل که کودک در جریان بازی دریافت می‌دارد محدودیتهایی تنها با هدف نزدیک سازی درمان به دنیای واقعی اعمال می‌شود و توجه کودک را به مسئولیت خود و احساسات خود جلب می‌نماید.

کدام اختلالات با روش بازی درمانی می‌توانند درمان شوند؟

انواع اختلالاتی را که ریشه در احساسات و هیجانات کودک، سازگاری او با محیط و ... دارند، می‌توان با این روش درمان کرد: افسردگی کودکان، ترس‌های کودکان، مشکلات رفتاری که ریشه اضطرابی دارند شب ادراری، ناخن جویدن، دروغ گفتن، پرخاشگری و ... را می‌توان با استفاده از این روش حل کرد.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 504 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز