Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:09

8
اسفند
آلودگی های انگلی در كودكان

آلودگی های انگلی در كودكان

وقتي كه تخم‌هاي كرم انگلي به نام «آسكاريس لامبريكويرز» وارد روده انسان مي‌شوند...

آلودگی های انگلی در كودكان

 

 

وقتی كه تخم‌های كرم انگلی به نام «آسكاریس لامبریكویرز» وارد روده انسان می‌شوند، شرایطی را به وجود می‌آورند كه آسكاراسیس نام دارد. این تخم‌ها از طریق غذا، نوشیدنی و خاك آلوده انتقال می‌یابند. كرم‌های نر 15-5/24 سانتی‌متر طول دارند و اندازه كرم‌های ماده به 5/24 -5/34 سانتمتر می‌رسد! این كرم‌ها می‌توانند به اندازه یك مداد كلفت باشند و یك تا دو سال عمر كنند. شیوع آسكاراسیس در كشورهای در حال توسعه و جهان سوم بیشتر است؛ زیرا بهداشت كمتر رعایت می‌شود.

در برخی كشورها از مدفوع انسان به‌عنوان كود استفاده می‌كنند و همین مسأله از عوامل اصلی انتشار بیماری است. وقتی كه تخم‌ها بلعیده و وارد روده می‌شوند، كم‌كم به كرم تبدیل شده و كرم‌ها شروع به حركت و نقل و انتقال در سرتاسر بدن می‌كنند. كرم‌ها با عبور از دیواره روده به وسیله جریان خون از كبد به ریه می‌رسند. در این مرحله، علائم ریوی مثل سرفه بروز می‌كند و ممكن است در حین سرفه كرم‌ها از دهان بیمار خارج شوند. آنها در ریه شروع به بالا رفتن و جست‌وخیز كردن در نای و گلو می‌كنند، یعنی همانجا كه وارد بدن شده‌اند و وقتی بیشتر رشد كردند و بالغ شدند، دوباره به روده بر می‌گردند. بلوغ كرم‌ها از مرحله تخم تا تبدیل شدن به كرم كامل، تقریباً دو ماه به طول می‌انجامد. كرم‌های بالغ در روده كوچك باقی می‌مانند. تخم‌های ماده می‌توانند در طول روز دویست و چهل هزار تخم تولید كنند. كودكان بسیار بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به آسكاریس هستند؛ زیرا بیشتر عادت دارند دست‌های‌شان را به سمت دهان ببرند و به این ترتیب آلودگی‌های بیشتری را وارد بدن خود كنند؛ در ضمن نسبت به بزرگ‌ترها كمتر به رعایت نكات بهداشتی توجه دارند. آسكاراسیس معمولاً در آب و هوای گرم بیشتر شیوع می‌یابد و می‌تواند افراد بیشتری را بیمار كند.

 

پیشگیری

مهم‌ترین و بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری رعایت نكات بهداشتی و بهداشت فردی است تا از انتشار تخم‌ها جلوگیری شود. در مناطقی كه از مدفوع انسان‌ها به‌عنوان كود استفاده می‌شود، باید غذاها به خوبی پخته و تمام مواد غذایی، به خصوص میوه‌ها و سبزیجات به‌طور كامل با محلول ید ضد عفونی و پاكیزه شوند. كودكانی كه در مناطق توسعه نیافته زندگی می‌كنند، باید از داروهای پیشگیری كننده (ضد كرم) استفاده كنند. در مورد تمام كودكان باید این دو نكته را همیشه در نظر داشت:  تا جایی كه ممكن است مانع از آن شوید كه كودك‌تان وسایل و اشیای پیرامونش را به سمت دهان ببرد.  به كودكان خود بیاموزید كه دست‌های‌شان را به‌طور كامل بشویند؛ به خصوص بعد از دستشویی رفتن و قبل از غذا خوردن.

 

علائم وضعیت حاد

 استفراغ  كوتاهی تنفس   ورم شكم   درد شدید معده و شكم   انسداد روده   انسداد صفراوی. آسكارایس به‌طور مستقیم از یك فرد به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. برای آلوده شدن، حتماً كودك و یا حتی فرد بزرگسال باید تخم‌های كرم آسكاریس را مصرف كنند.

 

 

نشانه‌های معمول:  وجود كرم‌ها در مدفوع  كاهش اشتها   تب   خس‌خس سینه 

 

عمل جراحی

پزشك معالج داروی ضد انگل را تجویز می‌كند. این دارو به صورت دهانی مصرف می‌شود و از طریق روده كرم‌ها را نابود می‌كند. سه هفته پس از درمان، مجدداً از مدفوع كودك آزمایش به عمل می‌آید تا از نبود هر گونه كرم و تخم كرم اطمینان حاصل شود. علائم معمولاً یك هفته بعد از مصرف دارو برطرف می‌شوند. در برخی موارد نادر، عمل جراحی تنها راه از بین بردن كرم‌هاست؛ به خصوص وقتی كه آنها وارد كبد شوند و یا عفونت شكمی ایجاد شود.

 

درمان خانگی

اگر كودك شما مبتلا به آسكاراسیس است، برای جلوگیری از عفونت اقدامات زیر را انجام دهید:  به كودك یاد بدهید به‌طور كامل دست‌هایش را بشوید؛ به خصوص بعد از دستشویی  ناخن‌های او را كوتاه و تمیز نگاه دارید.  لباس‌ها و رختخوابش را مرتب تمیز كنید.

 

كرمك

كرمك نوعی عفونت روده‌ای است كه كرم‌های انگلی كوچك ایجاد می‌كنند. این كرمك‌ها غیر از خارش، عارضه دیگری به دنبال ندارند و به راحتی می‌توان از شر آنها خلاص شد. افرادی كه دچار كرمك می‌شوند، لزوماً افراد غیر بهداشتی و كثیف نیستند. كرمك حتی می‌تواند از طریق حمام نیز منتقل گردد! عفونت‌های كرمك مسری است و تخم‌های بسیار ریز كرمك بدون آنكه فرد متوجه شود، وارد دستگاه گوارش شده و ایجاد عفونت می‌كنند. این تخم‌ها می‌توانند از طریق دست‌های آلوده در تمام سطوحی كه این تخم‌ها روی آنها وجود دارند، انتقال یابند؛ مثل روبالشی و ملحفه، حوله، لباس، وسایل حمام، غذا، لیوان، اسباب‌بازی‌ها، پیشخوان آشپزخانه، میز و صندلی‌های مدرسه، میز و صندلی رستوران‌ها و ... این تخم‌ها وارد دستگاه گوارش شده و در روده كوچك تبدیل به كرمك می‌شوند.

سپس از روده كوچك سفر خود را به روده بزرگ ادامه داده و در آنجا به‌عنوان انگل به زندگی خود ادامه می‌دهند. حدود یك تا دو ماه بعد از اطلاع از وجود این كرمك‌ها، كرمك‌های ماده از روده بزرگ وارد نواحی اطراف مقعد می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی جدید می‌كنند و همین مسأله باعث ایجاد خارش در این نواحی می‌گردد. این كرمك‌ها از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل نمی‌شوند.

 

علائم و نشانه‌ها

 گاهی اوقات عفونت كرمكی بدون هیچ نشانه‌ای به وجود می‌آید؛ اما در صورت بروز علائم، فرد احساس خارش شدید در طرف مقعد می‌كند و به هنگام خواب نیز بسیار بی‌قرار می‌شود. این احساس خارش شب‌ها شدت می‌گیرد. در دخترها، عفونت كرمكی منتشر شده و به اطراف مهبل می‌رسد و باعث ترشحات مهبل می‌شود. اگر كودك دچار عفونت كرمك شود، می‌توان كرمك‌ها را در نواحی مقعد دید. مخصوصاً 2-3 ساعت بعد از به خواب رفتن نوزاد، این كرمك‌ها كاملاً پدیدار می‌شوند. از دیگر علائم عفونت كرمكی، دل درد و حالت تهوع است.

 

 تشخیص و مداوا

پزشك با قرار دادن یك نوار سلوفان در جلوی مقعد كودك تشخیص می‌دهد كه به كرمك دچار است یا خیر. تخم‌های كرمك به نوار می‌چسبند و زیر میكروسكوپ كاملاً دیده می‌شوند. بهترین زمان برای نمونه‌برداری شب‌ها و یا صبح قبل از مراجعه به دستشویی است. با مصرف داروی ضد كرم به مدت دو هفته، كرم‌ها از بین می‌روند و در صورت نیاز باید سایر افراد خانواده نیز این دارو را استفاده كنند. یك هفته پس از مصرف دارو، خارش برطرف می‌شود. برخی پمادها نیز خارش را متوقف می‌كنند. رعایت نكات بهداشتی، شست‌وشوی همیشگی دست‌ها و پاكیزه نگاه داشتن وسایل خانه از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌كند. حمام كردن روزانه، تعویض مرتب لباس زیر و كوتاه و تمیز نگاه داشتن ناخن‌های كودك نیز در این زمینه كمك كننده است. دقت كنید كه او با ناخن نواحی اطراف مقعد خود را خارش ندهد.

 

برچسب ها: آلودگی های انگلی، زندگی آنلاین، كرمك، خس‌خس سینه تعداد بازديد: 628 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز