Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:54

7
آبان
اخبار تازه تغذیه

اخبار تازه تغذیه

این مقاله به دریافت کافی مواد مغذی، بلاک کردن پروتئین RNA در کبد برای جلوگیری از چاقی و دیابت، ترکیبی با خواص ضدپیری و اثر فیبر بر کاهش التهاب مغز در سنین بالا اشاره می کند.

گلبرگ شعبانی؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

آیا مواد مغذی به حد کفایت دریافت می‌کنیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد، بسیاری ازمردم جهان از کمبود موادغذایی رنج می‌برند، در حالیکه موادغذایی بیش  از نیاز تولید می‌شوند.

محققان برای ارزیابی پروتئین، چربی، کالری، اسیدآمینه و ریزمغذی‌ها از جمله (کلسیم، روی، آهن، فولات، وویتامین A، B6، B12 و C) از اطلاعات مرتبط با تعادل و ترکیبات مغذی موجود در سازمان کشاورزی (FAO) از زمان جمع آوری محصولات تا رساندن آنها به دست مشتری اقدام نموده‌اند.

از دست رفتن مواد مغذی با گذر زمان در زنجیره غذایی رخ می‌دهد. البته باید به این نکته توجه نمود، تمام مراحل آن مشابه نیست.

برای مثال، بیشترین از دست رفتن ریزمغذی‌ها در ویتامین A، C، فولات و کلسیم در زمان برداشت میوه جات و سبزیجات رخ می‌دهد، در حالیکه در مورد انرژی و  پروتئین بدین گونه است که در زمان جمع آوری محصولات برای تغذیه دام و سوخت اتفاق می افتد.

ترکیبی با خواص ضدپیری

بتاهیدروکسی بوتیرات یکی از ملکول های مهم کتون بادی و محلول در آب است که در کبد از اسیدهای چرب در شرایط کم غذایی، رژیم کم کربوهیدرات، گرسنگی و ورزش شدید تولید می‌شود.

طبق تحقیقات نشان داده شده است بتاهیدروکسی بوتیرات باعث تحریک تقسیم سلولی و اجتناب از پیری می‌شود.

به دلیل اینکه این ملکول در زمان ناشتا تولید می‌شود، زمانیکه شخص پرخوری می‌کند یا چاق می‌شود این ملکول سرکوب شده و سبب پیری می‌شود.

زمانیکه بتاهیدروکسی بوتیرات با پروتئین RNA باند می‌شود، فاکتور Oct4 در عضلات صاف و سلول‌های اندوتلیال موش افزایش می‌یابد. این فاکتور باعث کاهش تخریب DNA می‌شود در نتیجه عروق جوان می‌مانند.

بلاک کردن پروتئین RNA در کبد برای جلوگیری از چاقی و دیابت

محققان با تخریب پروتئینی به نام آرگونات (Ago2) از کبد موش به این نتیجه دست یافتند که این پروتئین با کنترل RNA در سلول‌ها، بر متابولیسم انرژی اثر دارد.

زمانیکه RNA در کبد بلاک می‌شود، متابولیسم و توانایی کبد درمسیر گفته شده در رژیم پرچرب کندتر خواهد شد.

اثر فیبر بر کاهش التهاب مغز در سنین بالا

رژیم پر فیبر منجر به رشد باکتری‌های مفید درمعده می‌شود.

این باکتری‌ها از فیبر موجود تغذیه نموده و اسیدهای چرب کوتاه زنجیر (SCFA) و بوتیرات تولید می‌کنند.

بوتیرات خاصیت ضد التهابی بر روی میکروگلیا و تقویت حافظه در موش‌ها دارد.

به طور معمول، افراد میزان فیبر کمتری مصرف می‌نمایند که می‌تواند اثرات منفی بر سلامت مغز و التهاب آن داشته باشد.

 

برچسب ها: چاقی، تغذیه سالم، دیابت، تغذیه و پیری، دریافت کافی مواد مغذی، تغذیه ضد پیری، بلاک کردن پروتئین RNA، فیبر و کاهش التهاب مغز، کاهش التهاب مغز در سالمندی تعداد بازديد: 508 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز