Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:41

14
آبان
رازهای فلفلی ؛ برای سلامتی و تناسب اندام!

رازهای فلفلی ؛ برای سلامتی و تناسب اندام!

فلفل تند به خانواده‌ای با نام علمی Capsicum تعلق دارد. بنابراین میوه محسوب می‌شود و سبزیجات نیست. به دلیل خواص فلفل تند قرمز و سبز مصرف آن در سراسر دنیا رایج است و به نظر می‌رسد هر کشور نوع فلفل مخصوص خود را دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۵ خاصیت فلفل تند قرمز و سبز برای سلامتی، لاغری و درمان را بدانید.

خواص فلفل تند

ضمنا، خاستگاه فلفل تند مکزیک است، هرچند امروز بزرگ‌ترین تولیدکننده، صادرکننده، و مصرف‌کننده‌ی فلفل قرمز هند است. فلفل تند از طریق مبادله با کلمبیا به دنیا معرفی شد و پرتغالی‌ها در قرن ۱۶ام آن را به قاره‌ آسیا آوردند، و  هم برای خوراکی و هم به عنوان دارو مصرف می‌شود. با این‌که داروها یا مکمل‌های به دست آمده از فلفل تند کم‌یاب است اما خواص زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد که برای بهره‌مندی از آن کافی است فلفل تند را به عنوان ادویه به غذاهایی که مصرف می‌کنید اضافه کنید.

فلفل تند ادویه‌ای است که مواد مغذی زیاد و مفیدی برای بدن دارد. برای همین گنجاندن آن در مکمل‌ها‌ می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته‌باشد.در ادامه خواص فلفل تند برای سلامتی، لاغری و درمان آمده‌است:

۱. به‌طور موثر با التهاب مبارزه می‌کند

کارایی فلفل تند خیلی بیش‌تر از دادن طعم تند به غذاها است. این ادویه دارای ترکیبی به نام کپسایسین است که با مهار ماده‌ای به نام نوروپپتید که با فرایند التهاب در ارتباط است، با التهاب به‌طور موثر مبارزه می‌کند. از آن‌جا کپسایسین بیش‌تر در فلفل تند یافت می‌شود مصرف آن به‌طور مرتب می‌تواند این مشکل را به خوبی رفع کند.

۲. درمانی برای نوروپاتی محیطی است

این نیز با مورد اول در ارتباط است. کپسایسین به عنوان درمانی برای نوروپاتی محیطی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان شرایطی مانند درد مفاصل را، که با التهاب در ارتباط است، به‌طور موثر با کپسایسین درمان کرد. کپسایسین معمولا در میوه‌ها یا سبزیجاتی که طعم تند دارند از جمله هالاپینو، یافت می‌شود اما فلفل تند بالاترین میزان کپسایسین را در این خانواده دارد.

خواص فلفل تند ۳: آرتروز را درمان می‌کند

قرار نیست کپسایسین برای این مشکل معجزه کند اما پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده‌است این ترکیب برای درمان درد آرتروز موثر است. بنابراین حتی سعی نکنید برای درمان آرتروز فلفل تند بخورید. در حال حاضر داروها یا مکمل‌های کپسایسین زیادی وجود دارد که می‌توانید برای درمان آرتروز مصرف کنید. البته باید این داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید.

۴. مسکن درد طبیعی است

شرایطی مانند درد آرتروز و نوروپاتی دیابتی می‌تواند با درد بسیار شدیدی همراه باشد و کپسایسین در درمان علائم آن نقش مهمی دارد. این تاثیر احتمالا با احساس سوزشی که می‌تواند فیبر عصبی آوران (عصب‌هایی که مسئول انتقال پیام درد هستند، م.) را بی‌حس کند در ارتباط است. پژوهش دیگری نیز اثبات کرده‌است احتمالا کپسایسین می‌تواند میگرن را نیز درمان کند. هرچند برای اثبات آن هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است.

خواص فلفل تند ۵: استئوآرتریت را درمان می‌کند

همان‌طور که در بالا ذکر شد، انواع آرتروز از جمله  استئوآرتریت همیشه با درد همراه است که گاهی غیر قابل تحمل می‌شود. با پزشک خود مشورت کنید که آیا می‌توانید داروهای دارای کپسایسین مصرف کنید یا خیر. چون یکی از ترکیباتی است که به وفور در فلفل تند یافت می‌شود و اثبات شده‌است برای کنار آمدن با این شرایط مفید است.

۶. سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد

 هم‌چنین پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده‌است کپسایسین موجود فلفل تند نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول خون دارد. کپسایسین می‌تواند تولید LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد و در عین حال توانایی بدن را برای حل کردن فیبرین و افزایش تولید کلسترول خوب یا HDL افزایش می‌دهد.

۷. میزان تری گلیسیرید را کنترل می‌کند

درست همان‌طور که فلفل تند می‌تواند میزان کلسترول را کنترل کند، همان ترکیب می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید را نیز تنظیم کند و از تمام مشکلات ناشی از تری‌گلیسیرید کنترل نشده پیشگیری کند.

خواص فلفل تند ۸: از لختگی خون پیشگیری می‌کند

ویتامین C موجود در فلفل تند نیز یک آنتی‌اکسیدان محلول در آب است که نوعی پروتئین تشکیل می‌دهد. این پروتئین به همراه کپسایسین برای حفظ سلامت عروق خونی نقش مهمی دارد. چون کپسایسین میزان کلسترول LDL را، که سبب ایجاد رسوب در عروق خونی، و به وجود آمدن لخته‌ی خون می‌شود، کاهش می دهد.

۹. خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد

وقتی عروق خونی در شرایط انعطاف‌پذیر قرار دارند، و هیچ لخته‌ی خونی وجود ندارد، معنی‌اش این است که عملکرد قلب طبیعی است. حمله‌ی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب مجبور است سخت کار کند، و علت آن اغلب اختلال در عروق خونی است.

۱۰. خطر سکته را کاهش می‌دهد

وقتی قلب ناچار است سخت کار کند ۲ وضعیت مزمن وجود دارد. اول حمله‌ی قلبی است و وقتی رخ می‌دهد که قلب بیش‌تر از ظرفیت‌اش کار می‌کند، و دوم سکته است که در این حالت خون و اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد. کسی که از سکته جان سالم به در ببرد معمولا دچار برخی مشکلات عصبی می‌شود که می‌تواند به معلولیت منجر شود.

خواص فلفل تند ۱۱: برای قلب خوب است

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد فلفل تند که سرشار از ویتامین C و کپسایسین است واقعا برای قلب خوب است. از این گذشته پتاسیم موجود در فلفل تند نیز در مقایسه با سدیم، نسبتا بیش‌تر است. پتاسیم یکی از مواد معدنی است که برای قلب خوب است چون می‌تواند به واسطه‌ی از بین بردن سدیم اضافی خون، ضربان قلب، و نیز فشار خون را کنترل کند.

۱۲. جریان خون را بهبود می‌بخشد

چرا گفته می‌شود فلفل تند جریان خون را بهبود می‌بخشد؟ خوب، حرفی از علم نمی‌زنیم.  فقط سعی کنید زمانی را به یاد بیاورید که غذای تند می‌خورید. به نظر می‌رسد انرژی می‌گیرید، علت‌اش این است که تمام بدن‌تان سوخت و ساز خوبی دارد، و جریان خون سرعتی نرمال دارد برای همین اکسیژن به‌طور بهینه توزیع می‌شود. چون اکسیژن یکی از ترکیبات مهم برای بازتولید سلول‌ها است.

۱۳. محافظ طبیعی در برابر رادیکال‌های آزاد است

از آن‌جا که امروزه آلودگی همه جا هست، اجتناب از رادیکال‌های آزاد دشوار و دشوارتر می‌شود. بنابراین، اگر نمی‌توانید از آن اجتناب کنید، حتما خودتان را از درون مقاوم کنید. آنتی‌اکسیدان چیزی است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد نیاز دارید و بیایید انواع آنتی‌اکسیدان موجود در فلفل تند را بشماریم: ویتامین A، فلاونوئید، بتاکاروتن، لوتئین، ویولاگزانتین، اسید سیناپیک، و اسید فورولیک.

۱۴. راه حلی طبیعی برای گرفتگی ریه است

آیا مشکل گرفتگی ریه دارید؟ علت این وضعیت می‌تواند عوامل مختلفی باشد، اما هر چه هست مصرف غذاهای تند می‌تواند به ‌طور طبیعی به رفع این وضعیت کمک کند. برای همین است که به افراد سرماخورده توصیه می‌شود سوپ داغ و تند بخورند. این روشی خوشمزه برای بهتر شدن است.

 خواص فلفل تند ۱۵: گرفتگی بینی را رفع می‌کند

اگر کپسایسین بتواند گرفتگی ریه را درمان کند، قطعا می‌تواند برای رفع گرفتگی بینی نیز موثر باشد، این این وضعیت در مقایسه با گرفتگی ریه خیلی خفیف‌تر است. علت‌اش این است که گرمای فلفل تند مخاط را پاک می‌کند و آن را نرم‌تر می‌کند. شما می‌تواند بلافاصله پس از خوردن یک بشقاب سوپ داغ و تند با گرفتگی بینی خداحافظی کنید.

۱۶. ایمنی بدن را بالا می‌برد

همه می‌دانند تمام خوراکی‌های سرشار از ویتامین C برای ایمنی بدن خوب است. از این گذشته فلفل قرمز سرشار از بتاکاروتن و پرو ویتامین A است که عملکرد مشابهی برای دستگاه ایمنی دارد. هم‌چنین فلفل تند سرشار از آنتی‌اکسیدان است که یک لایه‌ی محافظ دیگر برای بدن فراهم می‌کند.

۱۷. می‌تواند مانع از پیشرفت برخی سرطان‌ها شود

کپسایسین می‌تواند معجزه کند چون بر اساس برخی پژوهش‌ها این ترکیب فروتن اصلا چیز ساده‌ای نیست. زیرا می‌تواند از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری کند. از این گذشته فلفل تند منبعی عالی برای آنتی‌اکسیدان است و محتوای ویتامین C آن نیز نسبتا زیاد است. این یعنی یک خوراکی ضدسرطان موثر نیز هست.

خواص فلفل تند ۱۸: از زخم معده جلوگیری می‌کند

مطمئنا هزاران بار شنیده‌اید که فلفل تند با زخم معده در ارتباط است. خوب، به نظر می‌رسد وقتی صحبت از مشکلات معده است فلفل تند چندان خوشنام نیست. در واقع، این گفته کاملا صحیح نیست چون فلفل تند خواص آنتی‌باکتریالی دارد که برای معده مفید است اما اگر آن را بیش از حد مصرف کنید، تاثیرش کاملا برعکس می‌شود.

۱۹. مشکلات گوارشی را درمان می‌کند

ممکن است منشأ مشکلات گوارشی عوامل مختلفی باشد اما فلفل تند خواصی دارد که می‌تواند برای دستگاه گوارش مفید باشد. اول، فلفل تند به عنوان یک خوراکی آنتی‌باکتریال دستگاه گوارش را از عفونت‌های ناشی از باکتری پاک می‌کند. دوم، فیبر موجود در فلفل تند به مواد غیرضروری داخل روده می‌چسبد و آن‌ها را از بدن دفع می‌کند.

خواص فلفل تند ۲۰: راه حلی برای کاهش وزن است

باور کنید یا نه، توصیه می‌شود فلفل تند را به عنوان بخشی از رژیم غذایی در برنامه‌ی کاهش وزن خود بگنجانید. مطمئنا می‌توانید حس کنید که احساس سوزش حاصل شیرینی دارد و معنی‌اش این است که انرژی صرف کرده‌اید و کالری سوزانده‌اید. علت‌اش این است که فلفل تند دارای موادی است که باعث می‌شود بیش از حد معمول به اکسیژن نیاز داشته‌باشید. تاثیر آن مشابه احساسی است که هنگام ورزش دارید.

۲۱. یک خوراکی سازگار با دیابت است

هم‌چنین فلفل تند یکی از خوراکی‌های مناسب برای افراد مبتلا به دیابت، خصوصا دیابت نوع دوم است. بعد از غذا معمولا میزان انسولین بالا می‌رود تا قند خون را پایین بیاورد. اما در افراد دیابتی انسولین به‌طور بهینه مصرف نمی‌شود و در نتیجه قند خون بالاتر می‌رود. اگر فلفل تند را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید میزان انسولین را کاهش می‌دهد تا از بالا رفتن قند خون پیشگیری کند.

خواص فلفل تند ۲۲: خواص آنتی‌باکتریالی دارد

همان‌طور که قبلا گفته شد، فلفل تند دارای خواص آنتی‌باکتریالی است، بنابراین برای مقابله با مشکلات ناشی از باکتری‌ها مفید است. مصرف فلفل تند به مقدار کافی، برای بدن شما خوب است.

 ۲۳. دارای خواصی است که کلاژن تولید می‌کند

کلاژن یک پروتئین مهم است که برای حفظ سلامت سلول‌ها و سرعت بخشیدن به بازتولید سلول‌ها مصرف می‌شود. کلاژن در درخشش و جوانی پوست نقش مهمی ایفا می‌کند، هم‌چنین برای حفظ انعطاف‌پذیری عروق خونی و حفظ تراکم استخوان مفید است. بدن برای تولید کلاژن به ویتامین C نسبتا زیادی نیاز دارد و فلفل تند می‌تواند این مقدار را تامین کند.

خواص فلفل تند ۲۴: منبعی عالی برای آنتی‌اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان برای بدن ضروری است چون تنها راه حل موجود برای محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد است. مطمئنا می‌دانید رادیکال‌های آزاد علت اصلی گسترش سلول‌های سرطانی است. هم‌چنین رادیکال‌های آزاد مانع از بازتولید سلول‌های جدید می‌شود. فلفل تند دارای انواع آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند یک لایه‌ی محافظ دیگر در درون بدن ایجاد کند.

۲۵. میزان سوخت و ساز را افزایش می‌دهد

اگر می‌خواهید یک زندگی سالم داشته‌باشید سوخت و ساز سالم ضروری است. سوخت و ساز سالم به این معنی است که قلب شما مطابق ظرفیت‌اش کار می‌کند، هر سلول بدن شما کاملا اکسیژن دریافت کرده‌است، و بدن شما در برابر اختلال‌های درونی و بیرونی کاملا محافظت‌شده است. فلفل تند خواصی دارد که تضمین‌کننده‌ی تمام این موارد است.

در واقع در سراسر دنیا انواع مختلف فلفل تند وجود دارد و میزان تندی هر نوع نیز متفاوت است. اما هرچه کپسایسین موجود در فلفل بیش‌تر باشد، فلفل تندتر است. از این گذشته فلفل قرمز در مقایسه با رنگ‌های دیگر مانند سبز، زرد و سیاه تندتر است، اما فلفل‌های ریز را دست کم نگیرید، برخی از فلفل‌ها با اندازه‌ی ریز تندترین نوع فلفل است.

ترکیبات دیگر فلفل

کپسانتین:رنگ قرمز فلفل تند به خاطر وجود این ترکیب است و حاوی یکی از قدرتمندترین آنتی‌اکسیدان‌ها به نام کارتنوئید است.

ویولاکسانتین:درست مانند کپسانتین، ویولاکسانتین نیز مسئول رنگ زرد فلفل است، هرچند کارتنوئید موجود در آن به اندازه‌ی فلفل قرمز نیست.

لوتئین:زمانی که فلفل تند نارس است، لوتئین مسئول رنگ سبز فلفل است.

کپسایسین :کپسایسین مهم‌ترین ترکیب در فلفل تند است چون این ترکیب مسئول طعم تند آن است و فواید زیادی برای سلامت انسان دارد.

اسید سیناپیک:اسید سیناپیک یک آنتی‌اکسیدان با فواید بسیار زیاد برای سلامت انسان است.

اسید فرولیک:اسید فرولیک بسیار شبیه اسید سیناپیک است، نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان که فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

برچسب ها: سلامتی، فلفل تند، کاهش وزن، تناسب اندام، دیابت، فلفل، کنترل قند خون، فلفل دلمه ای، فلفل شیرین، بهبود گردش خون، خواص فلفل تند، خواص فلفل شیرین، لاغری با فلفل، منبع غنی آنتی اکسیدان، خواص انواع فلفل، خواص فلفل تند برای بدان تعداد بازديد: 742 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز