به گزارش بهداشت نیوز، روزبه معینی افزود: مصرف خوراکی‌های حاوی افزودنی‌ها، مواد نگهدارنده، شکر سفید، آردهای تصفیه شده، روغن‌های اشباع و دیگر ترکیبات ناسالم در افرادی که دچار استرس زیاد هستند، سبب تجمع مواد زائد و سمی در بدن می‌شوند، این در حالی است که کلیه‌ها، کبد، پوست، روده‌ها و مجاری تنفسی به عنوان اندام‌های تصفیه کننده بدن قادر به دفع کامل این مواد نیستند و باید با رعایت دوره‌های کوتاه پاکسازی به وضعیت بهتر سلامتی دست یافت.

وی، تعادل وزن بدن، بهبود سلامت پوست و شفافیت صورت، تنظیم سیستم گوارشی و بهبود ناراحتی های مانند یبوست، احساس سنگینی، رفلاکس و غیره، کاهش التهابات، درد و ناارحتی های مزمن، بهبود کیفیت خواب و پیشگیری از بی خوابی، تسکین اضطراب، اندوه، تحریک پذیری، حالات عصبی و به طور کلی بهبود خلق و خو از فواید پاکسازی بدن است.

معینی اضافه کرد: دوران پاکسازی بدن در افراد مختلف با توجه به شرایط جسمی و روحی متفاوت است و می تواند از یک تا سه هفته مبتنی بر اصلاح عادات غذایی و حذف خوراکی‌های ناسالم باشد، افرادی که برای نخستین بار تصمیم به پاکسازی بدن دارند باید این برنامه را به تدریج آغاز کنند زیرا تغییر یکباره عادات غذایی موفقیت آمیز نیست و فرد را دچار دلزدگی و رها کردن اصول می کند

وی توصیه کرد: صبحانه با حذف شکر، نان های سفید و دیگر خوراکی‌های ناسالم اصلاح شود، سپس افراد شروع به کاهش مصرف خوراکی‌های چرب مانند غذاهای سرخ شده، سس و غیره و مواد غذایی سرشار از قند مانند نوشابه ها، شیرینی کنند.

این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: تغییرات غذایی برای پاکسازی بدن در دوران استرس زا اصلاً مفید نیست زیرا این شرایط نیاز به تلاش و اراده جسمی و روانی دارد.

به گفته معینی، نوشیدن آب فراوان موجب تسهیل در دفع مواد زائد و سمی از بدن شده و از طرفی بهبود جریان خون و عملکرد سیستم گوارش نیز کمک می کند و باید دریافت کالری کاهش یابد تا روند متابولیک بدن تحریک شود.

وی افزود: مصرف پروبیوتیک ها مانند ماست به عملکرد بهتر روده‌ها کمک می کند و در این دوران بسیار مفید بوده و بخارپز کردن مواد غذایی جز بهترین روش های پخت در این دوران است زیرا نیازی به استفاده از روغن نخواهد بود و نسبت به روش های با حرارت زیاد، مقدار کمتری از ریزمغذی ها به خصوص ویتامین ها از دست می روند.

معینی تصریح کرد: مصرف منظم میوه ها و سبزیجات توصیه می شود زیرا فیبرهای غذایی و آب در با تسهیل عملکرد روده‌ها به دفع مواد زائد کمک کرده و آنتی اکسیدان ها نیز می تواند آسیب های رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی های محیطی، تغذیه ناسالم و غیره را کاهش می دهد.

این پزشک تاکید کرد: مصرف نمک نیز باید به حداقل برسد زیرا در این صورت التهابات بدن بهبود می یابد و روند سوخت و ساز چربی ها تحریک می شود، از مصرف الکل باید اجتناب کرد زیرا این نوشیدنی منبع رادیکال های آزاد است که روند پیری سلول ها را تشدید کرده و همچنین به کبد که یکی از مهم ترین اندام‌های دفع مواد سمی است، آسیب می رساند.

معینی اظهار داشت: -به جای تنقلات و میان وعده های آماده، انواع میوه ها و سبزیجات توصیه می شود و در این دوران مصرف ماهی، مرغ بیولوژیک و تخم مرغ باید جایگزین گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده شود.

وی افزود: ورزش و به خصوص پیاده روی عملکرد روده‌ها را تسریع کرده و به بهود جریان خون و فعالیت غدد لنفاوی کمک می کند که در این شرایط دفع مواد زائد بهتر صورت می گیرد، همچنین فعالیت بدنی موجب دفع بعضی از ترکیبات سمی از طریق تعریق می شود.