Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:28

30
تیر
خطرات پناه در مصرف نوشابه ها گازدار

خطرات پناه در مصرف نوشابه ها گازدار

نوشیدن روزانه نوشابه‌های شیرین گازدار بلای وحشتناکی بر سر سلامتی شما می‌آورد که احتمالا از آن بی خبر هستید.

میزان بالای قند داخل این نوشیدنی‌ها موجب ایجاد بیماری‌های مزمن در بدن می‌شود. بیماری‌های قلبی، کبدی و دیابت نوع دو از شایع‌ترین بیماری‌های حاصل از نوشیدن مستمر و زیاد نوشابه شیرین است.

تعدادی از پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا به کشف جالبی درباره اثر این نوشیدنی‌ها بر سلول‌های بدن انسان دست یافته اند. پژوهشگران می‌گویند بخشی به نام تلومر در DNA وجود دارد که آن را در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند. تلومر‌ها باعث می‌شوند که تقسیم‌های سلولی در بدن انسان زودتر اتفاق افتاده و سلول‌های جوان بیشتری تولید شوند. اما اگر این بخش از DNA خیلی کوچک شود، تقسیم سلولی متوقف می‌شود و سلول‌های بدن پیر شده و می‌میرند.

کاهش طول تلومر‌ها باعث می‌شود تا بدن در ابتلا به بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت و حتی سرطان آسیب پذیر شود. پژوهشگران با آزمایش هزاران نفر به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن افراطی نوشابه‌های شیرین موجب کاهش طول تلومر‌ها می‌شود.

پوکی استخوان، کم خونی و نارسایی‌های کلیوی عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه‌های شیرین گازدار هستند. همچنین این نوشیدنی باعث ایجاد بیماری چاقی در بدن می‌شود. برای سوزاندن میزان قندی که با یک لیوان نوشابه وارد بدن می‌شود، نیاز به یک ساعت پیاده روی است.

در هر لیوان نوشابه ٣۵ تا ۵۵ میلی گرم کافئین وجود دارد که سبب بی خوابی و افزایش تپش قلب می‌شود از سوی دیگر نوعی اعتیاد ایجاد می‌کند. رنگ‌های غیراستاندارد بعضی نوشابه‌ها نیز با تجمع در کبد به مرور باعث ایجاد نارسایی در این عضو می‌شوند.

 

منبع:مهر

برچسب ها: چاقی، کبد، نوشابه، کافئین، نارسایی کلیه، افزایش وزن، دیابت نوع 2، تپش قلب، زندگی آنلاین، نوشیدنی گازدار تعداد بازديد: 460 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز