Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 13:34

28
آذر
ایرانی ها بیش از میزان استاندارد قند و روغن می‌خورند

ایرانی ها بیش از میزان استاندارد قند و روغن می‌خورند

آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که به تغذیه و سلامتی خود اهمیت می‌دهید؟ اگر اینطور است، این خبر را بخوانید و از مصرف سرانه قند و شکر و روغن آگاه شوید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه تغذیه

 

با توجه به بسیج ملی تغذیه که از 29 آذر تا 14 دی ماه ادامه خواهد داشت، دکتر زهرا عبداللهی، مسئول دفتر واحد بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: براساس توصیه قبلی سازمان جهانی بهداشت كمتر از 10 درصد انرژی روزانه باید از قندوشكر و به طور كلی قندهای ساده تامین شود (حدود 50 گرم) و در حال حاضر به علت شیوع روزافزون بیماری دیابت، اضافه وزن و چاقی به تأمین كمتر از 5 درصد انرژی روزانه از قندهای ساده تاكید دارد كه به طور متوسط برای یك فرد سالم 25 گرم شكر در روز است.

در ایرام سرانه مصرف قند و شكر 66 گرم در روز است.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه 7/3 میلیون مرگ با قندخون بالا مرتبط است و 43 درصد این مرگ‌ها قبل از سن 70 سالگی اتفاق می‌افتد میزان شیوع دیابت در جهان در حال افزایش است به طوری میزان ابتلا از سال 1980 4/7 تا 2014 8/5 یعنی دو برابر شده است و از طرف دیگر بزرگسالان مبتلا به دیابت 2 تا 3 برابر بیشتر در معرض سكته قلبی و مغزی قرار دارند.

عبداللهی عنوان کرد: در كشور ما حدود 14% جمعیت 15 تا 64 ساله با اختلال قندخون مواجه هستند.

وی گفت: چاقی شكمی یعنی دور كمر بیشتر از 90 سانتی‌متر برای زنان و مردان ایرانی بزرگسال عامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی است یعنی حتی در افرادی كه چاق نیستند چاقی شكمی بیشتر دچار این بیماری‌ها می‌شوند.

علل مهم چاقی شكمی مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، فست‌فودها، نوشابه‌های گازدار، مصرف زیاد مواد قندی و شیرین و مصرف كم سبزی و میوه است.

این مقام مسئول گفت: در حدود 50 درصد زنان و 29 درصد مردان 15 تا 64 ساله در كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند مصرف قند و شكر روزانه 66 گرم است.

تحقیقات انجام شده نشان داده است كه مصرف روزانه یك قوطی 300 میلی‌لیتری نوشابه كه 28 تا 30 گرم شكر دارد منجر به حدود 7 كیلوگرم اضافه وزن در سال می‌شود سرطان پانكراس، بیماری‌های كلیوی، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی به خصوص در زنان، نقرس، اختلال حواس و آلزایمر از دیگر عوارض مصرف زیاد مواد قندی و شیرین است.

در كشور ما 28% جمعیت 15 تا 64 ساله دچار كلسترول بالا هستند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات سبد غذایی مطلوب در سال 1391 نیز نشان داده است كه سرانه مصرف روزانه روغن و چربی 46 گرم است كه از سبد مطلوب غذایی (35 گرم یعنی 2 قاشق غذاخوری) بیشتر است این مقدار شامل روغن پنهان در شیرینی، شكلات، شیر و لبنیات پرچرب، بستنی، گوشت و مرغ پر چربی و همچنین روغن مصرفی روزانه می‌شود.

وی افزود: 88 درصد مردم ایران به اندازه توصیه شده میوه و سبزی مصرف نمی‌كنند (مقدار توصیه شده حداقل 5 واحد «400 گرم» سبزی و میوه در روز است) با افزایش مصرف میوه و سبزی خطر ابتلا به این بیماری‌ها كاهش می یابد.

6/6 میلیون مرگ و میر فقط به دلیل رژیم كم میوه و سبزی گزارش شده است تخمین زده می‌شود كه مصرف كم میوه و سبزی باعث 19 درصد سرطان‌های دستگاه گوارش 310 درصد بیماریهای ایسكمی قلبی و 11 درصد سكته در سراسر دنیا است.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، علل چاقی، مصرف روغن، علل دیابت، مصرف قند و شکر، سرانه مصرف قند و شكر، سرانه مصرف روغن تعداد بازديد: 753 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز